Sidan 16 i Du & Datorn nr 72

eva klättrar med lojala kunder klättermusens friluftskläder bärs av såväl everestbestigare som japanska popstjärnor. kunder som en gång börjat klä sig i företagets produkter har svårt att lämna varumärket. vi frågade eva Askulv, delägare, vice vd och marknadsansvarig, hur man bär sig åt för att få så lojala kunder. När Evas man, Peter Askulv, startade företaget för drygt 25 år sedan i Umeå gjorde han det av den enkla anledningen att han saknade tillräckligt bra kläder och utrustning på marknaden. – Peter är bergsklättrare och var ofta ute på turer och expeditioner. När blixtlås pajade på kläderna, och ryggsäckar gick sönder, började han sy eget istället. Andra klättrare såg vad han tog fram, beställningar trillade in, och på den vägen var det, berättar Eva. Svårt att vara liten År 2002 satte makarna upp ett mål – de skulle behålla sin nisch och göra funktionella kläder men samtidigt börja exportera. I Tyskland, på en av branschens största mässor, knöt de till sig flera nya kunder, och utlandslanseringen var ett faktum. Sedan dess har det numera Årebaserade företaget haft en stabil tillväxt. – Som en familjebacke ungefär, säger Eva, och pekar lätt uppåt. Att växa var en nödvändighet för att kunna utvecklas och stå sig i konkurrensen, menar hon. – Det är svårt att vara liten i branschen. Man måste vara expert på allt – på marknadsföring, design, försäljning, produktionsläggning, logistik och på att packa paket. Växer man bara litegrann så kan man anställa någon som är expert på produktionsläggning eller på försäljning. Då kan man skaka av sig några bitar. Klättermusen betraktas av många som pionjärer, kända för innovativa konstruktioner och egenutvecklade material. Plaggen stajlas aldrig om för att man behöver komma ut med en ny modell utan för att man till exempel vill öka hållbarheten eller förbättra rörligheten på ett plagg. Men det är inte alltid en fördel att ligga i framkant med produktutvecklingen. – Det måste ju gå att sälja produkterna också och är man för tidig så är det inte säkert det funkar. Man får hejda sig lite ibland så att marknaden och kunderna kommer ikapp. Prismässigt ligger Klättermusen i det övre segmentet. En medveten strategi har varit att inte sälja plaggen till några av de större sportkedjorna. – Vi har valt att lägga försäljningen i renodlade friluftsbutiker. Det är viktigt med väldigt kunnig personal som brinner för vad de gör och som kan motivera varför kunden ska betala 6 500 kronor för en jacka. Annars blir plagget bara hängande i butiken som ett negativt exempel. Vi har samma strategi över hela världen. Tajt kundrelation hade fått en i vuxenstorlek istället. Tanken är att pappan ska dokumentera honom varje födelsedag framöver för att visa hur sonen successivt växer i tröjan. Är det inte helt otroligt? – Tidigare brukade vi tappa kunderna när de fick barn och nya intressen, men så ser det inte ut längre. I dag har vi kunder från 20 år och uppåt – även barnfamiljer, som i dag är en ganska köpstark grupp. De tar med sig ungarna i sitt intresse. I Sverige är det fortfarande friluftsentusiaster som är huvudmålgruppen medan det i exempelvis i Japan finns en helt annan kundgrupp – modeintresserade. – Där har vi har en distributör som jobbar med outdoorbutiker och en annan som jobbar med modebutiker, det är väldigt intressant. Nyligen syntes en av Japans främsta popartister i en reklamkampanj iklädd en ryggsäck från det svenska friluftsföretaget. FAKTA Klättermusen AB Ryggsäcken sålde slut direkt i butikerna. – Svenskt är väldigt exotiskt i Japan. Beskriver plaggens minussidor Hur får man då lojala kunder? Förutom att erbjuda produkter med hög kvalitet, funktion och hållbarhet är receptet enkelt: Man måste vara rak och ärlig och aldrig underskatta kundernas intelligens, menar Eva. – Vi är måna om att även lyfta plaggens nackdelar. I vår katalog kan det till exempel stå att ”den här jackan är inte vattentät. Den är gjord av ekologisk bomull. Det är svagare än polyester eller polyamid så jackan kommer inte att hålla lika länge men vi har förstärkt den på utsatta delar”, och så vidare. Berättar man det för kunderna så vet de vad de kan förvänta sig och blir inte besvikna. Text: Emma Cajnerud Foto: Filip Lendahls Eva kallar företagets kunder för ”fantastiska entusiaster” och framhäver vikten av besvara de många mejl och frågeställningar som kommer in. Ett exempel är kunden som mejlade in en bild på sin son klädd i en Klättermusentröja. – Sonen hade fått tröjan i ettårspresent, men vi har inte några barnkläder i sortimentet så han • Verksamhet: Tillverkar och säljer friluftskläder och friluftsprodukter, bland annat jackor och ryggsäckar. Har återförsäljare i 19 länder. Sverige, Tyskland, Japan, Norge och Korea är de största marknaderna. Siktar nu mot USA och Kina. • Omsättning: 47 miljoner kronor 2011 • Antal anställda: 22 Ekonomiprogram/tjänster Visma Global, Visma Lön, Visma Skatt, Visma Stämpla med flera. Internet www.klattermusen.se 16 Visma • Du&Datorn nr 72 november 2011

Sid 15 - redan anställd – Om man kommer direkt från gymnasiet som David så vill man väldigt   Sid 17 - – Vi samarbetar med andra svenska friluftsproducenter på mässor, events och liknande.  
För att kunna läsa myPaper-publikationen behöver du ha JavaScript aktiverat i din webbläsare. Du behöver också ha minst Flash Version 6 installerad.