Klicka här för att öppna och bläddra i den digitala publikationen Aleris Magazine Nr 1 2008  Aleris Magazine Nr 1 2008


Red arrow Klicka här för att öppna och bläddra i den digitala publikationen Aleris Magazine Nr 1 2008


Sidan 12 i Aleris Magazine Nr 1 2008

Mogen aktiv med qigong En 85-åring kan inte hoppa lika högt eller springa lika fort som en 25-åring, däremot kan träning på ålderns höst hjälpa till att balansera höga blodtryck, minska antalet fallolyckor och fräscha upp minnet. Text: Hannah Davidsson Foto: Helén Karlsson Håll igång å äldreboendet Serafen håller de boende sig friska med hjälp av en variant av den tusenåriga kinesiska träningstekniken qigong. ­ Hej vad trevligt att se er. Välkomna. ­ Hur mår du idag? Sjukgymnasten Gosia Holmberg hälsar välkommen i dörren. Det är dags för veckans qigong-pass på Serafens äldreboende i Stockholm. De boende hjälps försiktigt in i det lilla ljusa rummet. En liten cd-spelare står på ett bord och ger ifrån sig lugn musik. 12 PTrafiken låter mjukt utanför de stora fönstren. ­ Du är väl inte stressad? Ingen får stressa här inne, säger Gosia Holmberg till mig. Jag skakar på huvudet till Gosia Holmberg svar. Den lugna miljön är viktig. Tillsammans med arbetsterapeuten Annika Listerman har Gosia Holmberg utbildat sig i en svensk form av qigong ­ "Min Qigong" som utvecklats av den svenska sjukgymnasten Agneta Tufvesson. Min Qigong består bland annat av nio klassiska qigong-rörelser som har sitt avstamp i sjukgymnastiken. Liksom andra aktiviteter på Serafen utgår Min QiGongen från en grundprincip: Det är aldrig för sent för att motionera. ­ Det är väldigt viktigt med fysisk aktivitet när man blir äldre. Inaktivitet orsakar rörelseinskränkningar i lederna och ökar stelhet, vilket i sin tur kan ge ökad smärta. Smärtan gör att man rör på sig ännu mindre vilket leder till ännu mindre aktivitet. Till slut blir det en ond cirkel som kan vara svår att bryta, säger sjukgymnasten Gosia Holmberg. Undersökningar har visat att även 70-90-åringar kan få bättre hälsa av regelbunden träning, både styrka och kondition. Kroppen svarar nämligen hos äldre på aktivitet i lika hög grad som hos yngre. Börjar man träna som äldre eller fortsätter med en aktiv Aleris magazine | Nummer 1 / 2008

Sid 11 - Fråga Aleris lillevi rudholm, läkare och specialist inom barn ­och ungdomspsykiatri,   Sid 13 - Även mjuka och lugna rörelser har stor betydelse för kroppens välmående. livsstil  
För att kunna läsa myPaper-publikationen behöver du ha JavaScript aktiverat i din webbläsare. Du behöver också ha minst Flash Version 6 installerad.
Innehållsförteckning
Powered by myPaper - www.mypaper.se