Sidan 1 i Kyrkans Tidning Stift nr 50 2011

TORSDAG 15 DECEMBER 2011 KYRKANS TIDNING NUMMER 50 FRÅN STIFTEN På den här sidan möter du livet i stiften. En gravplats för de allra minsta UPPSALA STIFT En av gravplatserna på Gamla kyrkogården i Gävle skiljer sig lite från de andra, skriver Arbetarbladet. Här finns inte bara blommor och ljuslyktor. På det svarta, snidade gjutjärnsstaketet kring graven sitter en groda, en nalle och en gosehund. Som foster räknas barn som dör före vecka 22 av graviditeten. Alla foster mellan vecka 12 och 22 omhändertas på ett värdigt sätt av sjukvården. Ett av alternativen är gravsättning i fosterlunden på Gamla kyrkogården. De anhöriga är inte närvarande när det sker eftersom den specifika platsen inom staketet ska vara anonym. Kontakten mellan föräldrarna och kyrkogården sköts av kuratorer på sjukhuset. – Kuratorerna ringer till oss när föräldrar önskar gravsättning här. Vi åker till sjukhuset och hämtar barnet och meddelar senare tillbaka när gravsättningen är gjord, berättar Patrik Blomberg som är kyrkogårdsansvarig. Tidigare gravsatte man dödfödda foster även från andra orter i Gästrikland på Gamla kyrkogårdens fosterlund i Gävle. Nu finns fosterlundar även på Hofors kyrkogård, Ovansjö kyrkogård, Ockelbo kyrkogård och Skutskärs kyrkogård. ’’Abrahams barn Alla är vi Jag tror inte man väljer att måla ikoner, det är ett måste. LISA CHEMNITZ ikonmålare, Ulricehamn Carina Cummings, präst i Växjö Maria församling, brinner för att utveckla religionsdialogen i Växjö. Ett första steg har varit att erbjuda alla skolor i församlingen visningar av Abrahams barns julkrubba. VÄXJÖ STIFT Barnen i klass 1 A på Pilbäcksskolan i Växjö tittar storögt och lyssnar intensivt när Carina Cummings, präst i Växjö Maria församling, berättar om Abrahams barns julkrubba på Panncentralen i Växjö. De har tusen frågor. Händerna sträcks ständigt upp i luften när Carina berättar. Om ängeln Gabriel, om den långa resan på åsnans rygg till Betlehem, om barnet som föds i det enkla stallet och om den onde kungen Herodes. Om varför kristna firar jul. MEN CARINA berättar också om hur muslimer ser på Jesus. Krubban ser ut nästan som den brukar, men det finns ett par saker som inte brukar finnas där. En dadelpalm och ett litet vattenfall. Enligt Koranen födde Maria sin son under en dadelpalm och Gud såg till att hon hade dadlar att äta och vatten att dricka. – Muslimer tror inte att Jesus är Guds son, utan en stor profet. Det är okej att tro på olika saker, säger Carina Cummings till barnen. Det är andra året i rad som Växjö Maria församling erbjuder skolorna i församlingen att få komma och lyssna till berättelsen om Abrahams barns julkrubba. I år har man tagit emot tre klasser på Hovshaga bibliotek, två visningar för vuxna gjordes i samband med fem i tolv-manifestationen och på Panncentralen Carina Cummings berättar om Abrahams barns julkrubba och likheterna mellan kristendom, islam och judendom. FOTO: CHARLOTTE GRANROT FRENBERG har sju klasser tagits emot. – Det har tagits emot väldigt positivt i skolorna och det var fler som nappade i år. Vi tänker fortsätta med konceptet. Dels är det viktigt att barnen får veta varför vi firar jul och dels är det viktigt att visa likheterna mellan religionerna, säger Carina. RELIGIONSDIALOG är någonting Ung och gammal vann skrivartävling VÄXJÖ STIFT Joel Nilsson, 12 år, och Lars Dahlgren, 81 år, fick dela förstapriset i S:ta Birgitta församlings skrivartävling för män. Tävlingen utlystes som en del av julkampanjen och för att ge pojkar, killar och män möjlighet att uttrycka sig på ett positivt sätt. En bakgrund till tävlingen var också de bränder som misstänks ha anlagts av ungdomar i stadsdelen Berga under hösten, bland annat en stor brand där halva köpcentret brann ned. Joel Nilssons bidrag ”Novembertankar” är en kort novell om en bussresa genom Kalmar, där Joel reflekterar över trygghet och otrygghet. Lars Dahlgrens bidrag ”Bygg tusen broar!” är en prosadikt med budskapet att bygga broar som överbryggar gränserna mellan vi och dem. De båda bidragen finns att läsa på Växjö stifts webbplats. som ligger Carina varmt om hjärtat. Hon har många idéer på hur ett interreligiöst samarbete i Växjö skulle kunna se ut. En dröm är att sätta upp ett Abrahams i Dalbo centrum, ett invandrartätt område i Växjö. Där skulle företrädare för kristendom, islam och judendom finnas till hands. En annan dröm är att starta ett interreligiöst forum. – Det blir allt vanligare med äktenskap mellan kristna och mus- Abrahams barns julkrubba på Panncentralen i Växjö. limer. För den som tar sin tro på allvar och vill leva tillsammans utan att konvertera kan det uppstå många funderingar. Inte minst när man får barn, säger Carina Cummings. Någon gång i framtiden hoppas hon att kristna och muslimer tillsammans skulle kunna upprätta ett sådant forum, dit människor kan komma för att få samtalshjälp. Hon nämner Guds hus i Fisksätra som ett gott exempel. Engagemanget för religionsdialog fick Carina Cummings i samband med att en närstående konverterade till islam. CHARLOTTE GRANROT FRENBERG Led-ljus ger minskad energiåtgång I dag går allt fler över till Led-lampor. Det är en åtgärd som kan spara upp till 90 procent energi. UPPSALA STIFT – En lysdiod är en halvledare och det har vi haft i industrin i mellan 60 och 70 år. Det speciella är att den avger ljus i stället för värme, säger Victor Olsson från Philips. Han möter den regionala samrådsgruppen för kyrkoantikvariska frågor som inleder sitt sammanträde med denna information om Led-ljus. Det har blivit ett alternativ till traditionell belysning och det finns många fördelar. – Det har längre livslängd vilket ger ett lågt underhåll, säger En Led-lampa avger hundra lumen per watt, att jämföra med glödlampans tio lumen per watt. Det innebär en energibesparing med nittio procent. Det är i dagsläget jämförbart med lågenergilampor men även här finns vinster med Led-lampor. – Den tänds direkt och är även betydligt mindre känslig för temperatur och vibrationer. Dessutom sker ytterligare utveckling, säger Victor Olsson. Ett litet varningens ord följer deltagarna ut från mötet. – Det finns många oseriösa aktörer på marknaden. Tekniken är vanlig finelektronik men det krävs även kunskaper om ljus. MATS LAGERGREN Led-lampor lyser upp Jesus i Sandvikens kyrka. FOTO: MATS LAGERGREN Victor Olsson och fortsätter med att berätta att de även är energieffektiva, robusta och att de inte innehåller kvicksilver. – Eftersom ljuskällan är extremt liten ger det en större de- signflexibilitet. Till det kommer att ljuskällan inte avger någon värme så den kan utan risk placeras var som helst. Det starkaste argumentet kanske ändå är energiåtgången.

  Sid 2 - TORSDAG 15 DECEMBER 2011 KYRKANS TIDNING NUMMER 50 UPPSALA STIFT Stiftets hus, Box  
Arkiv:
Kyrkans Tidning stift nr 44 2009
Kyrkans Tidning stift nr 45 2009
Kyrkans Tidning stift nr 46 2009
Kyrkans Tidning stift nr 47 2009
Kyrkans Tidning stift nr 48 2009
Kyrkans Tidning stift nr 49 2009
Kyrkans Tidning stift nr 50 2009
Kyrkans Tidning stift nr 51 2009
Kyrkans Tidning stift nr 52/53 2009
Kyrkans Tidning Stift nr 1 2010
Kyrkans Tidning stift nr 2 2010
Kyrkans Tidning stift nr 4 2010
Kyrkans Tidning stift nr 5 2010
Kyrkans Tidning stift nr 6 2010
Kyrkans Tidning stift nr 7 2010
Kyrkans Tidning stift nr 8 2010
Kyrkans Tidning stift nr 9 2010
Kyrkans Tidning stift nr 10 2010
Kyrkans Tidning stift nr 11 2010
Kyrkans Tidning stift nr 12 2010
Kyrkans Tidning stift nr 13/14 2010
Kyrkans Tidning stift nr 15 2010
Kyrkans Tidning stift nr 16 2010
Kyrkans Tidning stift nr 17 2010
Kyrkans Tidning stift nr 18 2010
Kyrkans Tidning stift nr 19 2010
Kyrkans Tidning stift nr 20 2010
Kyrkans Tidning stift nr 21 2010
Kyrkans Tidning stift nr 22 2010
Kyrkans Tidning stift nr 23 2010
Kyrkans Tidning stift nr 24 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26
Kyrkans Tidning Stift nr 27/28
Kyrkans Tidning Stift nr 29/30
Kyrkans Tidning Stift nr 31/32
Kyrkans Tidning Stift nr 33
Kyrkans Tidning stift nr 34 2010
Kyrkans Tidning stift nr 35 2010
Kyrkans Tidning stift nr 36 2010
Kyrkans Tidning stift nr 37 2010
Kyrkans Tidning stift nr 38 2010
Kyrkans Tidning stift nr 39 2010
Kyrkans Tidning stift nr 40 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 41 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 42 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 43
Kyrkans Tidning stift nr 44
Kyrkans Tidning stift nr 45
Kyrkans Tidning stift nr 46
Kyrkans Tidning stift nr 47
Kyrkans Tidning stift nr 48
Kyrkans Tidning stift nr 49
Kyrkans Tidning stift nr 50 2010
Kyrkans Tidning stift nr 51/52 2010
Kyrkans Tidning stift nr 1 2011
Kyrkans Tidning stift nr 2 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 3 2011
Kyrkans Tidning Stift Nr 4 2011
Kyrkans Tidning stift nr 5 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 6 2011
Kyrkans Tidning stift nr 7 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 8 2011
Kyrkans Tidning stift nr 9 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 10 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 11 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 12 2011
Kyrkans Tidning stift nr 13 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 14 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 15 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 16/17 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 19 2011
Kyrkans Tidning stift nr 20 2011
Kyrkans Tidning stift nr 21 2011
Kyrkans Tidning stift nr 22 2011
Kyrkans Tidning stift nr 23 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 24 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26 2011
Kyrkans Tidning stift nr 27-28 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 31-32 2011
Kyrkans Tidning stift nr 33 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 35 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 36 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 37 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 38 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 39 2011
Kyrkans Tidning Stift Nr 40
Kyrkans Tidning Stift Nr 41
Kyrkans Tidning stift Nr 42 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 43 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 47 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 48 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 2 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 3 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 4 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 5 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 7 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 8 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 9 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 11 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 12 2012
Kyrkans Tidning stift nr 13 2012
Kyrkans Tidning stift nr 14/15 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 16 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 17 2012
Kyrkans Tidning stift nr 19 2012
Kyrkans Tidning stift nr 20 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 21 2012
Kyrkans Tidning stift nr 22 2012
Kyrkans Tidning stift nr 23 2012
Kyrkans Tidning stift nr 24 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26 2012
Kyrkans Tidning stift nr 27/28 2012
Kyrkans Tidning stift nr 29/30 2012
Kyrkans Tidning stift nr 31/32 2012
Kyrkans Tidning stift nr 33 2012
Kyrkans Tidning stift nr 35 2012
Kyrkans Tidning stift nr 36 2012
Kyrkans Tidning stift nr 37 2012
Kyrkans Tidning stift nr 38 2012
Kyrkans Tidning stift nr 39 2012
Kyrkans Tidning stift nr 40 2012
Kyrkans Tidning stift nr 45 2012
Kyrkans Tidning stift nr 46 2012
Kyrkans Tidning stift nr 47 2012
Kyrkans Tidning stift nr 48 2012
Kyrkans Tidning stift nr 50 2012
Kyrkans Tidning stift nr 3 2013
Kyrkans Tidning stift nr 6 2013
Kyrkans Tidning stift nr 8 2013
Kyrkans Tidning stift nr 9 2013
Kyrkans Tidning stift nr 12 2013
Kyrkans Tidning stift nr 13/14 2013
Kyrkans Tidning stift nr 15 2013
Kyrkans Tidning stift nr 16 2013
Kyrkans Tidning stift nr 17 2013
Kyrkans Tidning stift nr 18 2013
Kyrkans Tidning stift nr 19 2013
Kyrkans Tidning stift nr 20 2013
Kyrkans Tidning stift nr 21 2013
Kyrkans Tidning stift nr 22 2013
Kyrkans Tidning stift nr 23 2013
Kyrkans Tidning stift nr 24 2013
Kyrkans Tidning stift nr 25/26 2013
Kyrkans Tidning stift nr 27/28 2013
Kyrkans Tidning stift nr 29/30 2013
Kyrkans Tidning stift nr 33 2013
Kyrkans Tidning stift nr 34 2013
Kyrkans Tidning stift nr 36 2013
Kyrkans Tidning stift nr 37 2013
Kyrkans Tidning stift nr 39 2013
Kyrkans Tidning stift nr 40 2013
Kyrkans Tidning stift nr 41 2013
Kyrkans Tidning stift nr 42 2013
Kyrkans Tidning stift nr 43 2013
Kyrkans Tidning stift nr 44 2013
Kyrkans Tidning stift nr 45 2013
Kyrkans Tidning stift nr 46 2013
Kyrkans Tidning stift nr 47 2013
Kyrkans Tidning stift nr 48 2013
Kyrkans Tidning stift nr 50 2013
Kyrkans Tidning Stift 51/52 2013
Kyrkans Tidning stift nr 1 2014
Kyrkans Tidning stift nr 2 2014
Kyrkans Tidning stift nr 3 2014
Kyrkans Tidning stift nr 4 2014
Kyrkans Tidning stift nr 5 2014
Kyrkans Tidning stift nr 6 2014
Kyrkans Tidning stift nr 9 2014
Kyrkans Tidning stift nr 11 2014
Kyrkans Tidning stift nr 14 2014
Kyrkans Tidning nr 16/17 Stift 2014
Kyrkans Tidning stift nr 18 2014
Kyrkans Tidning stift nr 19 2014
Kyrkans Tidning stift nr 20 2014
Kyrkans Tidning stift nr 23 2014
Kyrkans Tidning stift nr 24 2014
Kyrkans Tidning stift nr 25-26 2014
För att kunna läsa myPaper-publikationen behöver du ha JavaScript aktiverat i din webbläsare. Du behöver också ha minst Flash Version 6 installerad.