Sidan 1 i Kyrkans Tidning Stift nr 31/32

TORSDAG 5 AUGUSTI 2010 KYRKANS TIDNING NUMMER 31/32 FRÅN STIFTEN På den här sidan möter du livet i stiften. Helrenovering av kyrktornet RÅDMANSÖ Kyrkan i Rådmansö ska rustas upp, skriver Norrtelje Tidning. Framför allt är det tornet som ska få en helrenovering. Algangripet murbruk rivs bort samtidigt som ruttet trä på insidan byts mot nytt. Tornet får även ett nytt tak. Hela kyrkan målas om och det rostiga korset i kyrkans topp ska åtgärdas. Renoveringen beräknas vara färdig i slutet av september. ’’strid för freden Han tar Det finns tecken på att när vardagen återgår till det mer normala och affärerna sätter igång spelar etnicitet och religion mindre roll för många. MAGNUS SÄLDE bataljonspastor Fred på jorden tror han det blir först när Jesus kommer tillbaka. Det hindrar dock inte prästen Magnus Sälde från att arbeta i fredens tjänst som bataljonspastor. Först var han i Afghanistan, sedan Kosovo. Nu börjar han snart träna med stab och soldater för att delta i EU:s gemensamma insatsstyrka vid behov. – Det är väl för att det är så intressant och på sitt sätt skoj, ger han som förklaring till varför han varit ute på flera uppdrag och har siktet inställt på fler. I AFGHANISTAN VAR han 2008. Det Kör lockar många under sommaren GRISSLEHAMN Ett fyrtiotal personer sjunger tillsammans i Grisslehamn under sommaren, skriver Norrtelje Tidning. – Alla har olika erfarenhet av körsång så man vet inte ett dugg hur det blir. Men hittills låter det mycket bra, säger körledaren Åke Pettersson efter det första övningspasset. Kören byggs upp under fyra dagar med totalt åtta timmars övning och sedan är det dags att sjunga i församlingens musikgudstjänst. – Jag ser det som en chans att lära känna nya människor och kanske kan det bli en nytändning, säger Kerstin Kihltoft, sommarboende med ett förflutet som körsångare. var ett farligt uppdrag trots alla säkerhetsåtgärder. Skyddsväst och vapen var ett måste när soldaterna lämnade förläggningen. I Kosovo var det helt annorlunda. Magnus berättar att han aldrig hade skyddsvästen på eller vapen med sig när han var ute i samhället. De människor han mötte, kosovoalbaner som kosovoserber, verkade tycka att det var bra att soldaterna från den Natoledda FN-styrkan var där. – Kosovo var lugnt och trevligt och vi fick bra kontakt med människorna. DEN INTERNATIONELLA fredsstyrkan kommer troligen att lämna Kosovo inom en snar framtid, men landet har mycket att jobba med, som Magnus Sälde uttrycker saken. Arbetslöshet, korruption, infrastruktur och miljöfrågor är några problematiska Magnus Sälde hemma i vardagsrummet i Skövde. De senaste åren har han varit mycket på resande fot som bataljonspastor i Afghanistan och Kosovo. FOTO: CATHARINA SUNDQVIST områden. Den svenska styrka som han tillhörde höll koll på ett område öster om huvudstaden Pristina. Det var en serbisk enklav som de skyddade. – Jag tolkar konflikten i Kosovo som etnisk framför religiös. Majoriteten kosovoalbaner är muslimer och majoriteten serber ortodoxt kristna. De senaste åren har flera ortodoxa kyrkor och kloster bränts ned men inga katolska. MELLAN FEM OCH TIO procent av nicitet än i religion. – Samtidigt finns tecken på att när vardagen återgår till det mer normala och affärerna sätter igång spelar etnicitet och religion mindre roll för många. SOM BATALJONSPASTOR arbetar Magnus mycket med krishantering och själavård. Att finnas till för de svenska soldaterna i utlandstjänst är huvuduppgiften. Sedan följer han med soldater ut när de ger humanitär hjälp och är på säkerhetsuppdrag. Om det blir någon tjänstgöring som präst i EU:s gemensamma insatsstyrka återstår att se. Från Luther tema för pilgrimsdagar FORSHEM Veckan ut anordnas pilgrimsdagar i Forshem. Årets tema är Luthers lilla katekes. Studenter bjuder på dramatiserade guidningar, på fredag ordnas grillkväll i Pilgrimshärberget under temat ”Inte bara plikter” och på lördag minipilgrimsvandring i Forshems gammelskog. Dagarna till ära har även en speciell bakelse, Kinnekulletoppen med hallonsylt, choklad med mera, skapats. kosovoalbanerna tillhör den katolska kyrkan. Att inte deras kyrkor och kloster bränts ner talar för att konflikten bottnar mer i et- januari till augusti nästa år ligger han i beredskap. EU-styrkan ska kunna hantera allt från humanitära räddningsinsatser till väpnade konflikter. Om den ska sättas in bestämmer EU-länderna. Samtliga måste säga ja till det. – Utbildningen i år sker på regementet här i Skövde. Sen får vi se. Det bästa vore förstås om fredsbevarande styrkor inte behövdes, men realistiskt sett så behövs de eftersom det fortfarande pågår många konflikter i världen. CATHARINA SUNDQVIST Mötesplats utom älven Under sommaren fungerar Ansgariikyrkan som ett kafé och en mötesplats för hemvändare. En stiftelse leder arbetet och ser till att kyrkan fungerar året om. – Tidigare var kyrkan igenbommad hela sommaren och det var många som ville komma in och titta, säger Maria Jonestaf Skog. Maria Jonestaf Skog, Stina Eriksson och Inger Larsson är tre av dem som engagerar sig i Ansgariikyrkan. Kyrkan ligger i Hedesunda församling och drivs av en stiftelse där medlemmarnas ideella insatser gör att kyrkan kan leva vidare. – Kyrkoherden är ordförande i stiftelsen och församlingen bidrar med uppvärmningskostnader och en del av vaktmästarsysslorna, berättar Maria Jonestaf Skog. I övrigt sker arbetet på ideell basis. Så drivs till exempel kaféet med värdar under helgerna i juli samt två helger i augusti. – Kaféet är en viktig mötesplats för dem som kommer hit på somrarna, säger Inger Larsson och berättar att för många av dem som är födda och uppvuxna i byarna gärna kommer tillbaka och då är det självklart att titta in i kyrkan. Förutom fikat, som naturligtvis alltid består av hembakat bröd, innebär det många kära återseenden mellan människor som inte har träffats på många år. Ansgariikyrkan invigdes 1927 av Nathan Söderblom som en kyrka för de byar som tillhör Hedesunda men som ligger utomälven. Dalälven flyter genom församlingen och innan kyrkan byggdes var man tvungen att ro för att komma till Hedesunda kyrka. Senare ersattes roddbåtarna med en vägfärja men det är mindre än tio år sedan det blev en broförbindelse. Därför har Ansgariikyrkan spelat en viktig roll utomälven där den ligger i Sevallbo som är den största av de små byarna. Totalt bor cirka 120 personer i området och kyrkan är en viktig mötesplats. Förutom gudstjänst varje månad, dop och bröllop samt en väl besökt julotta har kyrkan använts för en rad ändamål. – Vi har haft många olika möten här, berättar Maria Jonestaf Skog, vägmöten, jaktmöten och syföreningsmöten. Innan tv:n fanns visades även film i kyrkan och då täckte man för altaret. ARBETET FÖR KYRKAN och hembygden går hand i hand och det är många som vill engagera sig. Något som blev tydligt när de ville ha en klockstapel. – Det var hemskt roligt för då kom karlarna som inte går i kyrkan så ofta och de samlades kring klockstapeln, berättar Maria Jonestaf Skog. Då bestämdes också att helgsmål skulle ringas in och det sker nu varje lördag enligt ett schema i byarna. IDEELLT ARBETE bärs upp av eldsjä- Konstnären Karin Nilsdotter ställer ut under pilgrimsdagarna i Forshem. Här med skulpturen Madonna i kalksten. lar och en sådan är Karin Eriksson som är med i stiftelsen. Hon leder syföreningen och är dessutom kyrkvärd och vaktmästare inomhus. Och som så ofta spelar syföreningen en central roll när det gäller att få in pengar till arbetet. – Vi har auktioner två gånger per år, säger Inger Larsson och berättar att det också är många som skänker saker att säljas. MATS LAGERGREN

  Sid 2 - TORSDAG 5 AUGUSTI 2010 KYRKANS TIDNING NUMMER 31/32 UPPSALA STIFT Stiftets hus,  
Arkiv:
Kyrkans Tidning stift nr 44 2009
Kyrkans Tidning stift nr 45 2009
Kyrkans Tidning stift nr 46 2009
Kyrkans Tidning stift nr 47 2009
Kyrkans Tidning stift nr 48 2009
Kyrkans Tidning stift nr 49 2009
Kyrkans Tidning stift nr 50 2009
Kyrkans Tidning stift nr 51 2009
Kyrkans Tidning stift nr 52/53 2009
Kyrkans Tidning Stift nr 1 2010
Kyrkans Tidning stift nr 2 2010
Kyrkans Tidning stift nr 4 2010
Kyrkans Tidning stift nr 5 2010
Kyrkans Tidning stift nr 6 2010
Kyrkans Tidning stift nr 7 2010
Kyrkans Tidning stift nr 8 2010
Kyrkans Tidning stift nr 9 2010
Kyrkans Tidning stift nr 10 2010
Kyrkans Tidning stift nr 11 2010
Kyrkans Tidning stift nr 12 2010
Kyrkans Tidning stift nr 13/14 2010
Kyrkans Tidning stift nr 15 2010
Kyrkans Tidning stift nr 16 2010
Kyrkans Tidning stift nr 17 2010
Kyrkans Tidning stift nr 18 2010
Kyrkans Tidning stift nr 19 2010
Kyrkans Tidning stift nr 20 2010
Kyrkans Tidning stift nr 21 2010
Kyrkans Tidning stift nr 22 2010
Kyrkans Tidning stift nr 23 2010
Kyrkans Tidning stift nr 24 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26
Kyrkans Tidning Stift nr 27/28
Kyrkans Tidning Stift nr 29/30
Kyrkans Tidning Stift nr 33
Kyrkans Tidning stift nr 34 2010
Kyrkans Tidning stift nr 35 2010
Kyrkans Tidning stift nr 36 2010
Kyrkans Tidning stift nr 37 2010
Kyrkans Tidning stift nr 38 2010
Kyrkans Tidning stift nr 39 2010
Kyrkans Tidning stift nr 40 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 41 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 42 2010
Kyrkans Tidning Stift nr 43
Kyrkans Tidning stift nr 44
Kyrkans Tidning stift nr 45
Kyrkans Tidning stift nr 46
Kyrkans Tidning stift nr 47
Kyrkans Tidning stift nr 48
Kyrkans Tidning stift nr 49
Kyrkans Tidning stift nr 50 2010
Kyrkans Tidning stift nr 51/52 2010
Kyrkans Tidning stift nr 1 2011
Kyrkans Tidning stift nr 2 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 3 2011
Kyrkans Tidning Stift Nr 4 2011
Kyrkans Tidning stift nr 5 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 6 2011
Kyrkans Tidning stift nr 7 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 8 2011
Kyrkans Tidning stift nr 9 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 10 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 11 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 12 2011
Kyrkans Tidning stift nr 13 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 14 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 15 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 16/17 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 19 2011
Kyrkans Tidning stift nr 20 2011
Kyrkans Tidning stift nr 21 2011
Kyrkans Tidning stift nr 22 2011
Kyrkans Tidning stift nr 23 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 24 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26 2011
Kyrkans Tidning stift nr 27-28 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 31-32 2011
Kyrkans Tidning stift nr 33 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 35 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 36 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 37 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 38 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 39 2011
Kyrkans Tidning Stift Nr 40
Kyrkans Tidning Stift Nr 41
Kyrkans Tidning stift Nr 42 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 43 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 47 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 48 2011
Kyrkans Tidning Stift nr 50 2011
Kyrkans Tidning stift Nr 2 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 3 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 4 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 5 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 7 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 8 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 9 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 11 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 12 2012
Kyrkans Tidning stift nr 13 2012
Kyrkans Tidning stift nr 14/15 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 16 2012
Kyrkans Tidning stift Nr 17 2012
Kyrkans Tidning stift nr 19 2012
Kyrkans Tidning stift nr 20 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 21 2012
Kyrkans Tidning stift nr 22 2012
Kyrkans Tidning stift nr 23 2012
Kyrkans Tidning stift nr 24 2012
Kyrkans Tidning Stift nr 25/26 2012
Kyrkans Tidning stift nr 27/28 2012
Kyrkans Tidning stift nr 29/30 2012
Kyrkans Tidning stift nr 31/32 2012
Kyrkans Tidning stift nr 33 2012
Kyrkans Tidning stift nr 35 2012
Kyrkans Tidning stift nr 36 2012
Kyrkans Tidning stift nr 37 2012
Kyrkans Tidning stift nr 38 2012
Kyrkans Tidning stift nr 39 2012
Kyrkans Tidning stift nr 40 2012
Kyrkans Tidning stift nr 45 2012
Kyrkans Tidning stift nr 46 2012
Kyrkans Tidning stift nr 47 2012
Kyrkans Tidning stift nr 48 2012
Kyrkans Tidning stift nr 50 2012
Kyrkans Tidning stift nr 3 2013
Kyrkans Tidning stift nr 6 2013
Kyrkans Tidning stift nr 8 2013
Kyrkans Tidning stift nr 9 2013
Kyrkans Tidning stift nr 12 2013
Kyrkans Tidning stift nr 13/14 2013
Kyrkans Tidning stift nr 15 2013
Kyrkans Tidning stift nr 16 2013
Kyrkans Tidning stift nr 17 2013
Kyrkans Tidning stift nr 18 2013
Kyrkans Tidning stift nr 19 2013
Kyrkans Tidning stift nr 20 2013
Kyrkans Tidning stift nr 21 2013
Kyrkans Tidning stift nr 22 2013
Kyrkans Tidning stift nr 23 2013
Kyrkans Tidning stift nr 24 2013
Kyrkans Tidning stift nr 25/26 2013
Kyrkans Tidning stift nr 27/28 2013
Kyrkans Tidning stift nr 29/30 2013
Kyrkans Tidning stift nr 33 2013
Kyrkans Tidning stift nr 34 2013
Kyrkans Tidning stift nr 36 2013
Kyrkans Tidning stift nr 37 2013
Kyrkans Tidning stift nr 39 2013
Kyrkans Tidning stift nr 40 2013
Kyrkans Tidning stift nr 41 2013
Kyrkans Tidning stift nr 42 2013
Kyrkans Tidning stift nr 43 2013
Kyrkans Tidning stift nr 44 2013
Kyrkans Tidning stift nr 45 2013
Kyrkans Tidning stift nr 46 2013
Kyrkans Tidning stift nr 47 2013
Kyrkans Tidning stift nr 48 2013
Kyrkans Tidning stift nr 50 2013
Kyrkans Tidning Stift 51/52 2013
Kyrkans Tidning stift nr 1 2014
Kyrkans Tidning stift nr 2 2014
Kyrkans Tidning stift nr 3 2014
Kyrkans Tidning stift nr 4 2014
Kyrkans Tidning stift nr 5 2014
Kyrkans Tidning stift nr 6 2014
Kyrkans Tidning stift nr 9 2014
Kyrkans Tidning stift nr 11 2014
Kyrkans Tidning stift nr 14 2014
Kyrkans Tidning nr 16/17 Stift 2014
Kyrkans Tidning stift nr 18 2014
Kyrkans Tidning stift nr 19 2014
Kyrkans Tidning stift nr 20 2014
Kyrkans Tidning stift nr 23 2014
Kyrkans Tidning stift nr 24 2014
Kyrkans Tidning stift nr 25-26 2014
För att kunna läsa myPaper-publikationen behöver du ha JavaScript aktiverat i din webbläsare. Du behöver också ha minst Flash Version 6 installerad.